Det är en tuff tid. Situationen med coronaviruset drabbar hela restaurang- och besöksnäringen hårt. Vi vill alla se en levande restaurangbransch när rådande situation har klingat av. Det är inte alltid lätt att veta hur man ska agera under omvälvande omständigheter. Därför har vi satt ihop en enkel checklista med saker du kan fundera över, länkar till viktig information och tips om åtgärder som kan hjälpa dig hålla verksamheten igång.

1. Håll dig informerad om den hjälp företaget kan få från myndigheterna

Regeringen har presenterat ett krispaket, och det kommer löpande mer information. På verksamt.se samlas information från myndigheter, som är viktig för dig som företagare att känna till i samband med det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19.Här finns den senaste informationen, och länkar till mer information, om exempelvis:

  • Korttidspermittering
  • Anstånd med skattebetalningar
  • Regler för sjuklönekostnader
  • Tillfälliga karensregler

2. Håll kontakten med din säljare hos Fiskhallen

Vi tycker alltid att det är trevligt att prata med våra kunder. Just nu är det extra viktigt att du som är kund hos oss har en dialog med din säljare. Vi, och våra leverantörer, vill säkerställa en god varuförsörjning och behöver veta om du tillfälligt stänger ner verksamheten. Det är särskilt viktigt när det gäller färskvaror.

3. Behåll dina kunder genom utökad take away

En möjlighet för att behålla försäljningen till dina kunder är att erbjuda maträtter, menyer och färdiga matkassar som take away. Prata med oss vad vi har eller kan göra för att passa just din verksamhet och dina kunders behov.

4. Erbjud hemleveranser

Fundera över om ditt företag kan erbjuda hemleverans av måltider i närområdet. Människor arbetar hemifrån eller sitter i karantän – inte minst många äldre. Många behöver därför hjälp med färdiga måltidslösningar som kan levereras hem.

5. Har du restaurangkollegor i samma situation?

Den som förr var en konkurrent kan bli din bästa kollega. Slå er ihop – via digitala kanaler – och fundera över vad ni kan göra. Det är alltid lättare att vara kreativ tillsammans med andra.

6. Har du tid över för att hjälpa andra?

Det kanske inte gör företagets ekonomi bättre, men du kommer att må bättre själv när du hjälper andra. Fundera över om det finns människor i närheten som behöver din hjälp – med mat, med ärenden, med ett telefonsamtal eller något annat.